C’et med de rød, hvide og blå farver er Champion signaturen og et symbol på kvalitet og ægthed. Et tøjfirma med mere end 100 års historie.

Champion-brandets fængslende fortid afslører en historie om innovation, kvalitet og pålidelighed. Mærkets innovationer (som hættetrøjen!) er nu blevet så almindelige, at næsten ingen sætter spørgsmålstegn ved deres oprindelse.

I løbet af det sidste århundrede oplevede Champion sin storhedstid og sit fald, men som man siger – det er et maraton, ikke en sprint. I det seneste årti gjorde Champion et uventet comeback og trådte igen ind i rampelyset.

Fra Gen Z, der hænger ind i retro-trenden til millennials, der nyder 90’ernes nostalgi. Champion er hot lige nu og det ser ikke ud til at blive mindre. Som de beskriver det på deres hjemmeside:

“Der kan være mange deltagere, men kun en mester.”

Champions historie

Oprindelse

Virksomheden blev grundlagt i 1919 i Rochester, New York, af Simon Feinbloom og hans sønner William og Abraham. Dengang blev virksomheden kaldt Knickerbocker Knitting Company. Og i I 2019 fejrede Champion sit 100-års jubilæum.

Champion var oprindeligt et grossist tøjfirma, men alligevel bemærkede Feinbloom-brødrene hurtigt manglen på kvalitets tøj til atleter og valgte derfor at fokusere på at fremstille behagelig og holdbar sportsbeklædning. Sweatshirten, der først blev introduceret som uldundertøj til udendørs arbejdstagere, overtog hurtigt rollen til at holde atleter varme under træning.

Champion-sweatshirten blev bemærket af Michigan University fodboldhold Michigan Wolverines, som blev den første af mange sportshold, der blev udstyret af Champion. Virksomhedens omdømme nåede andre skoler i hele USA, og inden længe blev Champion-tøj båret af både atleter og ikke-atleter.

Champion apparel origins.

I 30’erne omdøbte Feinbloom-brødrene virksomheden til Champion Knitting Mills Inc. I årenes løb ændredes firmaets navn to gange mere – i 50’erne og 60’erne blev det kaldt Champion Knitwear Company og fik først sit nuværende navn Champion Products i 1967.

Champion-logoet blev designet i 50’erne. Først var logoet  en løbende mand, der krydser målstregen, men mærket ændrede sig gradvist til det ikoniske “C” placeret på venstre ærme. Imidlertid fastholdt logoet farverne rød, hvid og blå.

Guldalder

I 60’erne samarbejdede Champion med National Collegiate Athletic Association (NCAA). Efter at have erobret Universitets sport blev Champion den officielle outfitter for National Football League (NFL) i 70’erne. Mærkets partnerskaber med professionelle sportsligaer gjorde dem berømte.

Atleter iført signatur logoet kunne ses på tv i enhver husstand. Fra 1985 til 1988 oplevede Champion sin største vækst og fordoblede overskuddet på bare et par år.

I 90’erne, da Champion blev valgt som den officielle outfitter for alle 27 hold i NBA, gik deres omdømme helt til top. Champion tøj blev brugt til alt NBA merchandise og spredte sig langt uden for sportsbranchen. Champion tøj kunne nu ses i film, koncerter, skateparks og hip hop scene.

Champion designede også uniformer til det amerikanske mænds olympiske basketballhold fra 1992 kendt som “Dream Team”. Holdet havde en række med muligvis de bedste basketball spillere nogensinde, inklusive Michael Jordan, Magic Johnson og Charles Barkley. Holdets popularitet smittede af på Champion-tøj, for enhver fan ønsker naturligt at kopiere deres idoler.

Magic Johnson og Michael Jordan iført Champion.

Champions fald

I slutningen af ​​90’erne begyndte Champions popularitet at forsvinde. I 1989 blev Champion købt af Sara Lee Corporation. På det tidspunkt var virksomheden primært fokuseret på mad, men ønskede også at udvide deres rækkevidde inden for tøjindustrien.

I 90’erne investerede Sara Lee i at udvide og distribuere Champion og gav brandet et løft. Champion var dog blevet en lille tandhjul i en stor maskine. I 2000’erne vendte Sara Lee tilbage med deres fokus på fødevareindustrien og var derfor ikke mere opmærksom på Champion.

I 2000’erne oplevede man også en stigning i mindre niche-orienterede tøj virksomheder, og flere butikker begyndte at tilbyde sportsbeklædning der svarende til Champion. Under Sara Lees ledelse kunne Champion ikke følge med i trends. Champions tøj var ikke længere så forskelligt som konkurrenternes og mistede efterhånden sin appel.

Champions popularitet var altid stort set påvirket af forbindelsen til professionelle atleter. I 2001 blev Champion valgt til at udstyre XFL ligaen. Ligaen faldt imidlertid fra hinanden efter kun en sæson. Det er muligt, at ligaens fiasko bidrog til Champions tilbagegang.

Champion hættetrøjen

Mærkets mest berømte opfindelse – hættetrøjen – blev født i begyndelsen af 30’erne. Ved at tilføje hætter til sweatshirts for ekstra beskyttelse mod kulde havde Champion uforvarende opfundet det, der skulle blive et af vores mest populære stykker tøj.

Hættetrøjen gik hurtigt fra sportsbeklædning til streetwear. I 80’erne blev den omfavnet af både atleter, kunstnere og kunstnere. Selv nu har den alsidige hættetrøje ikke mistet sin appel. Det er den bedste vare til både sport og fritid, og med det rigtige design kan det blive et luksus beklædning.

Sportsbeklædning har altid været i mode, og siden århundredskiftet ønsker flere mennesker at kombinere komfort med personlighed. 

Omvendt vævning

Hættetrøjen var ikke den eneste opfindelse, der gjorde Champion som førende inden for sportsbeklædning. En af deres vigtigste innovationer er omvendt vævning – en strikkemetode, der beskytter tøj mod svind og varme. Den omvendte vævning blev opfundet i 1938, og det er stadig mærkets signatur teknik mere end 80 år senere.

For at forhindre tøj i at krympe lodret ændrede Champion retningen af ​​stof kornet og tilføjede sidepaneler til deres strik for at forhindre krympning i den modsatte retning. Med denne strikkemetode formåede Champion at minimere svind og gøre sweatshirts mere holdbare.

Champion 2.0

I begyndelsen af ​​2000’erne havde folk skubbet Champion helt væk. Takket være den strålende genoplivning i 90’erne seneste par år, er Champion tilbage i stil. Mærket betragtes nu som retro, og Champions signatur-sweats og hoodies er synkroniseret med nutidens fashion trend.

En Champion sweatshirt eller hættetrøje garanterer stil, komfort og holdbarhed. Champion kvalitets tøj, som du vil få glæde af i lang tid.

Vi er helt vilde med Champion, primært på grund af kvaliteten, og tilbyder derfor mange forskellige Champion produkter til både herrer, damer og børn.

Skriv en besked